Socialt ansvarsfull marknadsföring

Socialt ansvarsfull marknadsföring kan innebära många saker och idén är att företag bör ta hänsyn till samhällets bästa intresse, inte bara idag utan även långsiktigt.  Marknadserbjudande ska stärka sociala och etiska värderingar och inte enbart vara vinstdrivande.  Företag bör sträva efter en cirkulär ekonomi, alltså tänka kring alla led på orsak och konsekvens, idag och långsiktigt. 

Det kan handla om att minska matsvinnet i ett restaurangkök genom att använda spill för att minska kostnaderna och miljöpåverkan. Det kan innebära att man inte erbjuder tjänster eller produkter som kan skada natur, människor och djur. Det handlar om ärlighet, transparens, att se över företagets resurser och sträva efter att vara socialt hållbara i alla led. 

Det finns många fördelar för företag att använda sig av socialt ansvarsfull marknadsföring.

  1. Ekonomiska förmåner såsom subventioner och andra förmåner från regeringen som incitament för företag som tar mer socialt ansvar.

  2. Man kan eliminera framtida behov av reglerande hinder genom att arbeta proaktivt för framtiden.

  3. Man främjar kundlojaliteten och förtroendet hos kundkretsen vilket ökar sannolikheten att de återkommer som kunder och agerar ambassadörer för företaget. 

  4. Många av dagens konsumenter vill bli förknippade med varumärken som är miljömedvetna, etiska, ärliga och dessutom arbetar för att förbättra samhället.

Det finns så klart massor av regler att förhålla sig till i sin marknadskommunikation varav några få som du bör tänka på:

  • Respektera mänskligt värde

  • Inte missbruka konsumenternas förtroende 

  • Inte vilseleda konsumenter

Allt gott!

 
Nästa
Nästa

Integrerad marknadsföring