BLOGG.

Socialt ansvarsfull marknadsföring
Mirja Dillén Tombs Mirja Dillén Tombs

Socialt ansvarsfull marknadsföring

Socialt ansvarsfull marknadsföring kan innebära många saker och idén är att företag bör ta hänsyn till samhällets bästa intresse, inte bara idag utan även långsiktigt. Marknadserbjudande ska stärka sociala och etiska värderingar och inte enbart vara vinstdrivande. Företag bör sträva efter en cirkulär ekonomi, alltså tänka kring alla led på orsak och konsekvens, idag och långsiktigt.

Läs mer
Integrerad marknadsföring
Mirja Dillén Tombs Mirja Dillén Tombs

Integrerad marknadsföring

Dagens konsumenter är oerhört välinformerade och många av oss spenderar mycket tid med att söka information på Google om olika produkter och tjänster för att kunna göra välgrundade val och köp. Mycket av kontrollen ligger hos köparna och det bästa säljarna kan göra är att finnas där köparna finns och förmedla ett så tydligt och sammanhängande budskap som möjligt. Detta görs bäst genom integrerad marknadsföring och en grundlig målgruppsanalys.

Läs mer
Intern marknadsföring
Mirja Dillén Tombs Mirja Dillén Tombs

Intern marknadsföring

Intern marknadsföring handlar om att sälja in idéerna hos personalen och få med dem på tåget. För att bygga motivation och engagemang behöver vi skapa kvalitativa relationer med våra egna medarbetare.

Det handlar om att göra de anställda delaktiga i utvecklingen av företagets nyckelprinciper, produkter, marknadsföring, mål och visioner. Att vara delaktig och ha påverkansmöjligheter bidrar till de anställdas stolthet, motivation och trivsel.

Läs mer
Relationsmarknadsföring
Mirja Dillén Tombs Mirja Dillén Tombs

Relationsmarknadsföring

Vi skulle nog våga påstå att relationsmarknadsföring är en förutsättning för att skapa värdefulla och långsiktiga relationer med dina anställda, kunder och partners. Bakom varje företag finns människor och det är genom dem som relationerna till företaget skapas. Det handlar i slutändan om att skapa förtroendefulla och långsiktiga relationer med alla personer som på olika sätt är kopplade till din verksamhet. Känslomässiga anknytningar till ett varumärke är en av de starkaste strategierna för att bygga relationsmarknadsföring.

Läs mer
Vad är holistisk marknadsföring & kommunikation?
Mirja Dillén Tombs Mirja Dillén Tombs

Vad är holistisk marknadsföring & kommunikation?

Lite förenklat handlar holistisk marknadsföring och kommunikation om att alla delar av en verksamhet ska tala samma språk, både externt och internt. Kunder och partners ska känna igen sig i all marknadsföring och kommunikation, både digitalt och i person. Holistisk marknadsföring syftar till att alla inom företaget samt partners så som leverantörer och distributörer ska samarbeta och känna sig som deltagare i en gemensam sak, ett gemensamt mål.

Läs mer