Integrerad marknadsföring
Dagens konsumenter är oerhört välinformerade och många av oss spenderar mycket tid med att söka information på Google om olika produkter och tjänster för att kunna göra välgrundade val och köp. Mycket av kontrollen ligger hos köparna och det bästa säljarna kan göra är att finnas där köparna finns och förmedla ett så tydligt och sammanhängande budskap som möjligt. Detta görs bäst genom integrerad marknadsföring och en grundlig målgruppsanalys.
Integrerad marknadsföring handlar om att kommunicera ett enhetligt budskap över flera kanaler. Att skapa synergier som genomsyrar all marknadsföring och kommunikation resulterar i ett tydligt och konsekvent marknadsföringsbudskap.
Idéen är att alla delar av marknadsföringen, dvs i sociala medier, online och personlig kommunikation, PR och direktmarknadsföring hänger samman med varandra. De levererar alla ett och samma intryck. All kommunikation ska överensstämma med varumärket. Bemöter du kunder väldigt formellt i det personliga mötet men har ett lekfullt språk på sociala medier skapar det ett spretigt budskap. Vart din kund än befinner sig ska hen mötas av samma anpassade budskap, vare sig det är på hemsidan, sociala medier eller i det personliga mötet.
Inom integrerad marknadsföring talar man ofta om de fyra C:na, dvs Coherence, Consistency, Continuity och Complementary och de syftar till att skapa en sammanhängande och logisk kommunikation:
Sammanhängande - finns det ett logiskt samband inom kommunikationen?
Enhetligt - är budskapet enhetligt?
Kontinuerlig - är strategierna långsiktiga?
Kompletterande - är helheten större än summan av de enskilda delarna?
Allt gott!