Vad är holistisk marknadsföring & kommunikation?

Lite förenklat handlar holistisk marknadsföring och kommunikation om att alla delar av en verksamhet ska tala samma språk, både externt och internt. Kunder och partners ska känna igen sig i all marknadsföring och kommunikation, både digitalt och i person. Holistisk marknadsföring syftar till att alla inom företaget samt partners så som leverantörer och distributörer ska samarbeta och känna sig som deltagare i en gemensam sak, ett gemensamt mål.

På grekiska betyder “holos” hel, odelad och inom marknadsföring är det ett förhållningssätt där alla komponenter i processen betraktas som en helhet och inte en samling av individuella element. En enkel definition av holism är att helheten är större än summan av dess delar.

Alla aspekter av marknadsföringsstrategier och beslut är relaterade och baserade på ett gemensamt organisationsmål. Om alla jobbar mot ett gemensamt organisationsmål kommer det skapa synergi i all marknadsföring och kommunikation.

Målet med holistisk marknadsföring är att alla anställda inom verksamheten jobbar för att tillfredsställa kunden samt bygga varumärkets identitet. Därför bör alla delar inom verksamheten bidra till att tillfredsställa kundernas behov. I praktiken innefattar det sociala medier, logga, grafisk profil, kundbemötande och inredning för att nämna några få. 

Om alla inom företaget och dess partners jobbar mot gemensamma mål och visioner kommer det att skapa mer engagemang, stärka teamet och ditt varumärke vilket i sin tur skapar bättre förutsättningar att lyckas med ditt företag. Om man t.ex. har som mål att servera ekologisk och närodlad mat på sin restaurang är det viktigt att även leverantörerna är införstådda i detta. Om man som företagare har en bra och kommunikativ relation med sina leverantörer kommer de jobba för din sak och föreslå produkter som går hand i hand med dina mål och visioner.

För att förstå dina kunders behov och livsstil behöver du som företagare anpassa dina produkter eller tjänster och se till kundernas behov, inte tvärtom. Holistisk marknadsföring utgår inte bara ifrån målgrupper, kön, ålder och demografi utan tar även hänsyn till kundens ständigt förändrade behov, livsvärld, drömmar och önskningar. 

Holistiskt marknadsföringsstrategi består av fyra huvudkomponenter: 

  1. relationsmarknadsföring

  2. integrerad marknadsföring

  3. intern marknadsföring

  4. socialt ansvarsfull marknadsföring

I nästa inlägg kommer vi att gå igenom de fyra komponenterna lite närmare.

Allt gott!

 
Föregående
Föregående

Relationsmarknadsföring