Intern marknadsföring
Intern marknadsföring handlar om att sälja in idéerna hos personalen och få med dem på tåget. För att bygga motivation och engagemang behöver vi skapa kvalitativa relationer med våra egna medarbetare.
Det handlar om att göra de anställda delaktiga i utvecklingen av företagets nyckelprinciper, produkter, marknadsföring, mål och visioner. Att vara delaktig och ha påverkansmöjligheter bidrar till de anställdas stolthet, motivation och trivsel.
Det påverkar även marknadsföringen positivt eftersom det i första hand är de anställda som möter kunderna. Utveckla därför motivationen inom ditt team för att lyfta ditt varumärke, produkt och relation till dina kunder. Win, win! På alla fronter.
Bra teamwork, motivation och engagemang innebär även en stor konkurrensfördel. Genom att skapa en “vi”-känsla (att det är teamet och personalen tillsammans som skapar utveckling och framgång) kommer personalen att förmedla visionen och dessutom motiveras till att stanna inom företaget. Du säkrar kompetens och stärker teamet såväl som det individuella värdet!
Men hur förankrar man idéer hos de anställda?
Ett vanligt misstag är att enbart informera skriftligen: så här gör vi nu. Skapa istället en tvåvägskommunikation vilket är nyckeln till intern marknadsföring. Låt personalen komma med feedback och lyfta sin egna idéer och tankar. För att skapa ett motiverat team behöver personalen få inflytande och kunna påverka skeendet. Då kan de kan hjälpa er att marknadsföra visionen.
Tips vid intern marknadsföring:
Den interna marknadsföringen ska alltid ligga före en extern marknadsföring
Tillåt högt i tak och få personalen att känna att inga idéer är dåliga idéer
Var respektfulla mot varandra och uppmuntra alla att delta och komma med feedback
Tänk på dina medarbetare som företagets interna kunder!
Allt gott!